Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego w Lipianach

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

za 2008 rok

WSTĘP

Uchwałą nr XII/101/2007 z dnia 19 grudnia  2007 r. Rada Miejska uchwaliła budżet gminy na rok 2008. Uchwalony budżet gminy po stronie dochodów wynosił 14.007.498 zł, a po stronie wydatków 14.568.474 zł. Ustalono deficyt w wysokości 560.976 zł, który miał być pokryty kredytem bankowym i pożyczką.

            Zaplanowano pierwotnie rozchody budżetu na spłaty kredytów i kredytu kupieckiego oraz pożyczek dla wspólnot mieszkaniowych łącznie na kwotę 917.024  zł w tym;

- spłatę rat kredytu z Banku Ochrony Środowiska S.A. Oddział w Szczecinie  200.000 zł,

- spłatę rat kredytu z Banku Spółdzielczego Wolin Oddział w Lipianach 305.000 zł, 

- spłatę rat kredytu z Nordea Bank Polska S.A. Oddział w Szczecinie 120.000 zł,

- spłatę rat kredytu z Nordea Bank Polska S.A. Oddział w Gdyni 125.000 zł,

- spłatę kredytu kupieckiego 142.024 zł,

- pożyczki dla wspólnot mieszkaniowych 25.000 zł .

         Uchwałami Rady Miejskiej zrezygnowano z udzielenia pożyczek z budżetu gminy( kwota 25.000 zł) a jednocześnie zwiększono spłaty rat kredytu do Banku Spółdzielczego Wolin Oddział w Lipianach o 25.000 zł  do kwoty 330.000 zł. Łączne rozchody po zmianach w roku 2008 wynieść miały 917.024 zł i wszystkie były przeznaczone na spłaty kredytów.

W wyniku zmian budżetu gminy na rok 2008 planowany deficyt budżetu wzrósł i wynieś miał 624.976 zł.  Przychody z kredytów wynieść miały 1.367.000 zł  oraz wolne środki na rachunku bankowym gminy 205.000 zł.

Faktycznie zamiast deficytu budżetowego zakończono rok nadwyżką, która wyniosła 254.390,53 zł. Zaciągnięto kredyt w wysokości 700.000 zł w Banku Gospodarstwa Krajowego Oddział w Szczecinie zamiast planowanego  1.367.000 zł (kredytodawcę wyłoniono w przetargu nieograniczonym).

Na koniec 2008 roku zadłużenie długoterminowe budżetu Gminy Lipiany z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów bankowych wyniosło 3.914.800 zł, na zadłużenie składają się:

- kredyt z Banku Spółdzielczego Wolin Oddział w Lipianach w kwocie 2.270.000 zł z tego;

            a/ kredyt z roku 2004 – 475.000 zł,

            b/ kredyt z roku 2006 – 1.195.000 zł,

            c/ kredyt z roku 2007 – 600.000 zł, 

- kredyt z Nordea Bank Polska S.A. Oddział w Gdyni z roku 2005 w kwocie  944.800 zł,

- kredyt z Banku Gospodarstwa Krajowego Oddział w Szczecinie z roku 2008 w kwocie

700.000 zł.

Gmina spłaca również tzw. kredyt kupiecki udzielony przez PBG spółka z o. o. zaciągnięty na modernizacje kotłowni komunalnych. Zadłużenie na koniec 2008 r. wynosi  129.587,16 zł (nie jest on zaliczany do długu publicznego gminy).

Wysokość długu publicznego dla jednostek samorządu terytorialnego na koniec roku budżetowego nie może przekraczać 60% wykonanych dochodów tej jednostki, dług budżetu z tytułu zaciągniętych kredytów Gminy Lipiany na koniec roku 2008 wynosił 3.914.800 zł i stanowi  30,18 % zrealizowanych dochodów. Nie wystąpiły zobowiązania wymagalne. Koszty obsługi oraz spłaty rat kredytów i pożyczek zgodnie z ustawą o finansach publicznych nie mogą przekroczyć 15 % planowanych dochodów jednost­ki samorządu (poza kredytami i pożyczkami zaciąganymi na środki podlegające zwrotowi z funduszy Unii Europejskiej). Dla gminy ten wskaźnik wyniósł 7, 91 % (spłata rat kredytów i pożyczek 775.000 zł, odsetki i pozostałe koszty bankowe od zaciągniętych kredytów  250.943,73 zł,

 

WYKONANIE

PLANU DOCHODÓW BUDŻETOWYCH

 

W roku budżetowym w trakcie realizacji budżetu dokonywane były zmiany zmieniające budżet gminy. Budżet gminy został ostatecznie zmniejszony łącznie na kwotę po stronie planu dochodów o 511.881,80 zł tj. o 3,65  % planu pierwotnego.

I. Zmiany planu dochodów budżetu wynikały ze zmian planowanej wysokości dochodów na niżej wymienione cele i zadania:

1. Dotacje od Wojewody Zachodniopomorskiego:

a) na zadania zlecone;

- przyznano dotacje na zwrot podatku akcyzowego dla rolników 150.382,20 zł – dział 010,

- zmniejszono dotację na świadczenia rodzinne oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego o 29.330 zł - dział 852,

- zwiększono dotacje na zakupy inwestycyjne świadczenia rodzinne oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego o 5.000 zł,

-  zmniejszono dotację na składki z ubezpieczenia zdrowotnego opłacane za osoby objęte pomocą społeczną o 1.657 zł  – dział 852,

- zwiększono dotację na zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenie społeczne o 46.599 zł – dział 852,

b) na zadania własne;

- przyznano dotację finansowanie pracodawcom kosztów przygotowania zawodowego młodocianych pracowników 40.200 zł – dział 801,

- przyznano dotacje na wykonanie monitoringu w Zespole Szkół  6.720 zł – dział 801,

- zmniejszono dotację na zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenie społeczne o 99.760 zł  – dział 852,

- zwiększono dotację na funkcjonowanie ośrodka pomocy społecznej o 13.500 zł – dział 852,

- zwiększono dotację na dożywanie  65.000 zł – dział 852,

- przyznano dotację na pomoc dla uczniów na wypłatę stypendiów, pomoc materialną oraz zakup podręczników  112.234 zł – dział 854,

- przyznano dotacje na pomoc materialna o charakterze edukacyjnym udzielaną dzieciom w wieku przedszkolnym oraz uczniom (program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży) 14.648 zł,

2. Dotacje z Delegatury Krajowego Biura Wyborczego w Szczecinie na wybory uzupełniające do Rady Miejskiej 3.680 zł – dział 751,

3. Dotacja z Powiatu Pyrzyckiego w wysokości 20.000 zł na drogi powiatowej w Lipianach na podstawie porozumienia (Ciasna, Plac Wolności) – dział 600,

4. Zwiększono dochody z tytułu środków pozyskanych z Fundacji Polsko – Niemieckiej na organizacje pikniku eterowego oraz zlotu motorowego kwotę 8.000  – Dział 600,

5. Zwiększono planowane dochody z tytułu sprzedaży mienia komunalnego o kwotę 32.000 zł   – dział 700,

6. Zmniejszono planowane dochody z tytułu podatku od nieruchomości od osób prawnych o kwotę 74.000 zł – dział 756,

7. Zmniejszono planowane dochody z tytułu podatku rolnego od osób prawnych o kwotę 6.000 zł – dział 756,

8. Zmniejszono  planowane dochody z tytułu podatku rolnego od osób fizycznych o kwotę

20.000 zł – dział 756,  

9. Zwiększono planowane dochody z tytułu podatku od środków transportowych od osób fizycznych o kwotę 30.000 zł  – dział 756,

10.  Zwiększono planowane dochody z tytułu odsetek od należności podatkowych od osób fizycznych o kwotę 5.000 zł - Dział 756,  

11. Zwiększono subwencję oświatowa o kwotę 266.367 zł   – dział 758,

12. Zwiększono planowane dochody z tytułu środków pozyskanych na wymianę młodzieży szkolnej z m. Witzendorf kwotę 4.560  – dział 854,

13. Zwiększono planowane dochody z tytułu darowizn dla sołectwa Krasne o kwotę 800 zł – dział 921.

Wykonanie dochodów wyniosło 12.969.375,70  zł tj. 96,10 %, planowanych dochodów. Szczegółowe wykonanie dochodów budżetu gminy oraz zadań administracji rządowej, i zleconych gminie za 2008 rok przedstawiono w załączonych tabelach nr 1, 2, 6, oraz wykresach nr 1,2. Na niższe jak planowano dochody decydujący wpływ miało nie pozyskanie środków na budowę świetlicy w Batowie w kwocie 434.250 zł ze względu na nie uruchomienie programu PROW finansowanego przez UE. Po odjęciu tej kwoty wykonanie wyniosło by 99,30 %. Wpływ miało również nie wykorzystanie w całości dotacji na zadania zlecone i własne z budżetu państwa w kwocie 274.764,18 zł, co również obniżyło procentowy wskaźnik wykonania budżetu.

 

 

 

 

 

 

Tabela nr 1

Wyszczególnienie

Plan

Wykonanie

% wykonanie

% w strukturze dochodów

 

1

2

3

4

5

 

Dochody ogółem:

13 495 616,20

12 969 375,70

96,10

100,00

 

Dochody własne razem:

4 786 070,00

4 971 466,86

103,87

38,33

 

Dochody podatkowe

3 865 359,00

3 972 022,31

102,76

30,63

 

- podatek od nieruchomości

1 646 000,00

1 483 811,87

90,15

11,44

 

- podatek rolny

411 000,00

489 966,13

119,21

3,78

 

- podatek leśny

25 800,00

30 626,28

118,71

0,24

 

- podatek od środków transportowych

83 000,00

69 971,80

84,30

0,54

 

- wpływy z karty podatkowej

7 000,00

3 793,29

54,19

0,03

 

- podatek od spadków i darowizn

10 000,00

28 170,60

281,71

0,22

 

- wpływy z opłaty skarbowej

22 000,00

24 203,00

110,01

0,19

 

- opłata od posiadania psów

10 000,00

14 079,00

140,79

0,11

 

- wpływy z opłaty targowej

10 000,00

11 719,00

117,19

0,09

 

- podatek od czynności cywilnoprawnych

80 000,00

124 956,87

156,20

0,96

 

 

Dochody z mienia:

563 250,00

566 088,05

100,50

4,36

- dochody z użytkowania wieczystego

10 000,00

23 447,45

234,47

0,18

- dochody z najmu i dzierżaw

114 000,00

96 815,21

84,93

0,75

- dochody z przekszt.wiecz.uzyt.na własność

25 000,00

8 495,14

33,98

0,07

- sprzedaż nieruchomości

312 000,00

370 277,21

118,68

2,86

- inne dochody, opłaty i składki

102 250,00

67 053,04

65,58

0,52

Udziały w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa:

1 560 559,00

1 690 724,47

108,34

13,04

- podatek dochodowy od osób fizycznych

1 460 559,00

1 619 937,00

110,91

12,49

- podatek dochodowy od osób prawnych

100 000,00

70 787,47

70,79

0,55

Środki pozyskane z funduszy Unii Europejskiej i innych organizacji

517 550,00

82 724,57

15,98

0,64

- środki na dofinansowanie własnych zadań bieżących i własnych inwestycji gminy

446 810,00

12 000,00

2,69

0,09

- środki z programu EFS

70 740,00

70 724,57

99,98

0,55

Dotacje celowe w tym:

2 731 655,20

2 454 827,84

89,87

18,92

- dotacje na zadania zlecone

2 250 113,20

2 035 269,24

90,45

15,69

- dotacje na zadania własne

481 542,00

419 558,60

87,13

3,23

Subwencja ogólna w tym:

5 531 081,00

5 531 081

100,00

42,65

- część oświatowa

3 697 974,00

3 697 974,00

100,00

28,51

- część wyrównawcza

1 672 072,00

1 672 072,00

100,00

12,89

- część równoważąca

161 035,00

161 035,00

100,00

1,24

Pozostałe dochody

286 721,00

362 631,93

126,48

2,80

 

 

Wykonanie dochodów było mniejsze od planowanego o 3, 90 %, jednakże niektóre dochody wykonane zostały w wyższej wysokości jak planowano w tym najważniejsze;

1.      udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych większe o 159.378,00 zł,

2.       podatek rolny od osób fizycznych większy o 111.996,73 zł,

3.      podatek od czynności cywilnoprawnych od osób fizycznych większy o 42.888,87 zł,

4.      podatek od spadków i darowizn większy o 18.170,60 zł,

5.      odsetki od nieterminowo płaconych należności podatkowych większe o  24.139,57 zł,

6.      wpływy ze sprzedaży mienia większe o 58.277,21 zł,

7.      wpływy z wieczystego użytkowania oraz opłat za zarząd większe o 13.447,45 zł,

  8.  wpływy za zezwolenia na sprzedaż alkoholu większe o 9.718,68 zł.

Skutki obniżenia maksymalnych stawek podatkowych wynikające z uchwał podatkowych wyniosły za rok 2008:

- podatek od nieruchomości 289.404,52 zł,

- podatek rolny 282.543,24 zł,

- podatek od środków transportowych 47.188,00 zł.

Obniżenie stawek podatków i opłat lokalnych ma wpływ na wysokość subwencji ogólnej dla gminy na rok 2008. Obniżenie maksymalnych stawek podatków i opłat lokalnych jest traktowane tak jakby gmina otrzymała powyższe dochody.

W roku 2008 udzielono ulg - umorzenia w podatkach:

- podatek od nieruchomości na kwotę 128, 00 zł,

- podatek rolny na kwotę 28.577,50 zł,

Udzielono również ulg w postaci rozłożenia na raty oraz odroczenia terminu płatności w podatkach;

- podatek od nieruchomości na kwotę 629, 00 zł,

- podatek od środków transportowych na kwotę 720, 00 zł,

Jednocześnie udzielono także ulg z tytułu inwestycji oraz zwolnień na podstawie uchwał Rady Miejskiej w podatku od nieruchomości w kwocie 401.363,88 zł ( w tym ulgi inwestycyjne 132.032,94 zł) .

Z najważniejszych źródeł dochodów zrealizowano mniejsze jak planowano;

1.      udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych o 29.212,53 zł,

2.      podatek od nieruchomości od osób prawnych o 133.802,98 zł

3.      podatek rolny od osób prawnych o 33.030,60 zł,

4.      podatek od nieruchomości o osób fizycznych o 28.385,15 zł,

5.      podatek od środków transportowych od osób fizycznych 17.732 zł,

6.      wpływy z dzierżaw o 17.184,79 zł,

W celu windykacji należności podatkowych w roku 2008 podejmowano następujące działania:

- wystawiono łącznie  944 upomnień, w tym osobom prawnym 45, osobom fizycznym 899 na kwotę łączną 667.280,34 zł,

- wystawiono 294 tytułów wykonawczych na kwotę łączną 689.781,59 zł, w tym  osoby prawne 35, osoby fizyczne 259,

- w celu określenia  wysokości zobowiązań podatkowych wszczęto 23 postępowania,

- dokonano wpisów na 3 hipoteki na kwotę łączną 76.428,80 zł,

Na skuteczność windykacji ma wpływ sprawność pracy organów egzekucji skarbowej, które sporządzają często protokoły nieściągalności jak również często podjęte czynności egzekucyjne rozpoczęte w jednym roku podatkowym kończą się sukcesem w roku następnym. Na faktyczną możliwość windykowania ma również posiadanie środków finansowych przez podmioty i osoby mające zaległości podatkowe.

 

W roku 2008 dokonano sprzedaży nieruchomości:

1.      5 działek niezabudowanych w przetargu nieograniczonym,

2.      1 działka niezabudowana w przetargu ograniczonym,

3.      1 działka niezabudowana bezprzetargowo na poszerzenie siedliska,

4.      1 działka zabudowana,

5.      11 lokali mieszkalnych na rzecz najemców bezprzetargowo;

a)      5 za 70,00 %,

b)      3 za 49,00 %,

c)      1 za 44,00 %,

d)      1 za 40,00 %,

e)      1 za 35,00 %,

6.      Wydano 9 decyzji przekształcających prawo użytkowania wieczystego w prawo własności 11 działek.


WYKONANIE

PLANU WYDATKÓW BUDŻETOWYCH

 

            W roku budżetowym w trakcie realizacji budżetu dokonywane były zmiany zmieniające budżet gminy po stronie planu wydatków o 447.881,80 zł tj. o 3,07 % planu pierwotnego, które wyniknęły ze zadań inwestycyjnych oraz zmian dochodów wynikających ze zmian subwencji i dotacji z budżetu państwa oraz pozyskanych środkach pozabudżetowych. Wydatki ogółem w roku 2008 wyniosły 12.714.985,17 zł plan po zmianach przewidywał 14.120.592,20 zł.

Szczegółowe wykonanie wydatków budżetu gminy, zadań realizowanych na podstawie porozumień i zleconych gminie za 2008 rok przedstawiono w załączonych tabelach nr 3,4,5,6 oraz wykresach nr 3,4.

Tabela nr 3

Wyszczególnienie

Plan

Wykonanie

% wykonanie

% w strukturze wydatków

Wydatki ogółem

14 120 592,20

12 714 985,17

90,05

100,00

Wydatki inwestycyjne

1 366 192,60

773 058,18

56,58

6,08

Wydatki bieżące w tym:

12 754 399,60

11 941 926,99

855,95

93,92

- wynagrodzenia

4 123 294,96

3 876 478,08

94,01

30,49

a) osobowe

3 975 721,00

3 745 991,29

94,22

29,46

b) bezosobowe

147 573,96

130 486,79

88,42

1,03

- pochodne od wynagrodzeń

716 539,77

687 744,83

95,98

5,41

- dotacje dla instytucji kultury i zakładów budżetowych

1 309 955,00

1 299 947,15

99,24

10,22

- dotacje dla stowarzyszeń

82 500,00

82 500,00

100,00

0,65

- dotacje dla wspólnot i spółdzielni

115 000,00

106 842,80

92,91

0,84

- wydatki na obsługę długu publicznego

252 000,00

250 943,73

99,58

1,97

- pozostałe wydatki

6 155 109,87

5 637 470,40

91,59

44,34

 

Dział Rolnictwo i łowiectwo

Wykonanie 177.872,45 zł

 

Melioracje wodne

Na realizację zadań z zakresu melioracji wydatkowano środki w wysokości 11.884,56 zł w tym:

-         przekazano jako składkę na rzecz Spółki Wodnej Jedlice w kwocie 198,86 zł,

-         pokryto koszty rzeczowe osób zatrudnionych przy konserwacji urządzeń melioracyjnych na terenie działania spółki wodnej Jedlice  w kwocie 2.500,00 zł,

 

-         poniesiono wydatki związane pracami związanymi z udrożnieniem melioracji 2.686,44 zł,

-         wydatki związane z organizacją prac interwencyjnych poniesione przez  gminę wyniosły 6.461,98 zł ( w tym wynagrodzenie 5.709,36 zł,  pochodne 575,96 zł), koszty zrefundowane przez Powiatowy Urząd Pracy to 2.964,15 zł,

-         koszty bankowe 37,28 zł ,

 

Izby rolnicze

Składki na Izbę Rolniczą przekazano w wysokości 10.019,41 wysokość której, wynika z 2 % odpisu z podatku rolnego oraz odsetek od nieterminowo opłacanego podatku oraz opłacono koszty bankowe  2,50 zł.

 

Pozostała działalność

W ramach pozostałej działalności wydatkowano kwotę 5.583,44 zł na zadnia własne w tym:

- wyjazdu rolników na dożynki do Barzkowic  547,00 zł,

- zakup nagród na konkurs wieńców dożynkowych 1.950,00 zł,

- koszty organizacji  dożynek gminnych 3.075,00 zł,

- koszty bankowe 11,44 zł,

Na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wydatkowano 150.382,54 zł, są to wydatki na wypłatę zwrotu podatku akcyzowego 147.434,40 zł dla rolników oraz koszty obsługi związane z realizacją tego zadania 2.948,14 ( w tym wynagrodzenia bezosobowe 1.290,00  zł, pochodne 227,56 zł).

 

Dział Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę

Wykonanie 2.150,00 zł

 

Dostarczanie wody

W dziale tym poniesiono wydatki na naprawę studni przy Placu Wolności przez Gminny Zakład Komunalny w kwocie 2.150,00 zł.

 

Dział Transport i łączność

Wykonanie 311.760,86zł

 

Drogi publiczne powiatowe

Wydatki na drogi powiatowe wyniosły 84.350,41 zł w tym:

   - dotacja na wydatki inwestycyjne dla powiatu Pyrzyckiego w kwocie 45.416,85 zł przeznaczono na budowę odcinka ulicy powiatowej  Okrzei, wykonano go z polbruku, zadanie to realizował powiat Pyrzycki na podstawie porozumienia z gmina Lipiany, który przeznaczył  45.416,85  zł na ten cel,

  - w  ramach porozumienia z powiatem Pyrzyckim dokonano remontu ul. Ciasnej oraz części jezdni na Placu Wolności, wydatki wyniosły 38.933,56 zł z tego środki gminy Lipiany 19.466,78 zł, zadanie realizowane było przez pracowników urzędu miejskiego.

 

 Drogi publiczne gminne

       Wydatki bieżące wyniosły łącznie 118.600,58 zł  w tym:

- zakup soli drogowej piasku 4.151,12 zł

- zimowe utrzymanie dróg 2.317,13 zł (usługa wykonana przez firmę Z. Siepracki),

- naprawy wiat przystankowych 2.584,33 zł,

- wykonane remonty dróg  86.817,52 zł (20.000 zł wydatki niewygasające) w tym;

a)      remonty i łatanie ubytków w drogach 42.491,71 zł,

b)      naprawa drogi w kierunku Świerszczyki oraz domki na jez. Wądół 16.040,00 zł,

c)      naprawa drogi w kierunku na Sulimierz 2.500,00 zł, 

d)      wykonanie ciągu pieszego z ul. Jedności Narodowej do ul. Sienkiewicza 14.000,00 zł

e)      remont części chodników przed ratuszem 11.785,81 zł

- bieżąca koszty utrzymania dróg i spraw związanych z transportem na terenie gminy 10.790,48 zł w tym (ubezpieczenie OC, opłaty za odprowadzenie wód opadowych, koszty materiałowe , opłaty i prowizje, umowy zlecenia z pochodnymi),

- wykonanie ewidencji dróg gminnych I etap 11.940,00 zł.

Wydatki inwestycyjne w kwocie 88.272,76 zł poniesiono  na ;

a)      budowa drogi dojazdowej do terenów pod przemysł wydatkowano 18.372,76 zł (pozostała kwota to wydatki niewygasające 65.000 zł),

b)     zakup ciągnika – kosiarki  1.500,00 zł (współfinansowanie częściowe),

c)      zakup systemu komputerowego do ewidencji dróg gminnych 3.400,00 zł.

 

Pozostała działalność

Wydatki łącznie wyniosły 20.102,92 zł.

  Dotacje dla  stowarzyszeń wyniosły 8.700,00 zł w tym;

-  Stowarzyszenie Klub Motorowy „Partyzanci” 6.200,00 zł na organizacje IV Pikniku Militarnego,

- Liga Obrony Kraju  Klub Łączności w Lipianach 2.500,00 zł na organizację XXIII Pikniku Eterowy w Lipianach.

W ramach pozyskanych środków z Fundacji Polsko-Niemieckiej w kwocie 8.000,00 zł oraz środków gminnych sfinansowano w wysokości 11.402,92 zł, pobyt oraz organizacje spotkania osób z Niemiec w ramach Pikniku Militarnego oraz Pikniku Eterowego.

 

Dział Turystyka

Wykonanie 86.897,51 zł

 

Pozostała działalność

Wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem plaż i obiektów rekreacyjnych wyniosły 68.701,89 zł w tym na:

a)     składka członkowska na Zachodniopomorską Regionalną Organizację Turystyczną wyniosła 2.000 zł,

b)     wykonanie remontu pomieszczenia ratownika oraz części socjalnej 7.488,75 zł,

c)     wydatki na opłacenie ratowników nad jeziorem Wądół 8.000,00 zł,

d)     wyposażenie placów zabaw 6.241,71 zł,

e)     wyposażenie boiska do siatkówki plażowej 3.378,16 zł,

f)       wykonano prace związane z poprawą ścieżki  rowerowej na półwysep Laskowy 2.000,00 zł,

g)     sfinansowano koszty szkolenia nauczycieli w zakresie  nabycia uprawnień do prowadzenia  wycieczek z młodzieżą 650,00 zł,

h)     opłacono montaż tablic poglądowych prezentujących walory   turystyczne Lipian 1.200,00 zł,

i)       roboty publiczne związane były z bieżącym utrzymaniem obiektów rekreacyjnych, koszty osobowe wyniosły 18.182,06 zł  z czego gmina wydatkowała 7.123,82  zł, środki z powiatowego urzędu pracy jako refundacja 11.058,24 zł,

j)       pozostałe wydatki związane z utrzymaniem obiektów turystycznych (zakup materiałów do napraw bieżących, koszenia traw, wywóz nieczystości, koszty energii elektrycznej wody oraz ścieków) 30.619,45 zł,  

Wydatki inwestycyjne w kwocie 18.195,62 zł poniesiono na:

a)      przygotowanie dokumentacji infrastruktury turystycznej 16.695,62 zł na wykonanie planuje się pozyskać środki  z budżetu Unii Europejskiej,

b)     zakup ciągnika – kosiarki 1.500,00 zł (współfinansowanie częściowe).

 

Dotacje dla  stowarzyszeń wyniosły 14.900,00 zł w tym;

- koło w Lipianach Polskiego Towarzystwa Turystyczno – Krajoznawczego 3.400,00 zł na organizację i udział koła w targach i giełdach turystycznych promujących nasz region oraz podczas Rajdu Sobótkowego w miesiącu czerwcu w Lipianach,

- Stowarzyszenie Lipiański Klub Sportów Wodnych 5.500,00 zł na szkolenie dzieci i młodzieży w sportach wodnych,

- Stowarzyszenie Lipiański Klub Wędkarski na organizacje Pikniku z Rybką kwota 6.000,00 zł,

 

Dział Gospodarka mieszkaniowa

Wykonanie 342.818,10 zł

 

Gospodarka gruntami i nieruchomościami

Wydatki bieżące wyniosły 82.492,22  w tym;

- zakup materiałów na kwotę 256,28 zł, (zakup materiałów i wyposażenia do przechowywania map),

- wydatki na usługi i inne opłaty wyniosły 36.208,94 zł są to  wyceny nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży przetargowej, ogłoszenia w prasie, koszty monitoringu nieruchomości gminnych przez firmę ochroniarską przeznaczonych do sprzedaży itp.,

- podatek od towarów i usług od umów dzierżawy, użytkowania wieczystego oraz sprzedaży przekazany do urzędu skarbowego wyniósł 45.285,00 zł,

- opłaty sądowe 742,00 zł (założenie KW, odpisy z KW, znaki sądowe).

Wydatki inwestycyjne wyniosły 56.821,31 zł i przeznaczone były na wykonanie prac ziemnych  dla zespołu garaży przy ul. Kościuszki.

      

Pozostała działalność

Wydatki w wysokości 106.842,80 zł, związane były z dotacjami dla wspólnot mieszkaniowych, spółdzielni oraz osób fizycznych na remonty i modernizacje budynków mieszkalnych w tym:

- Wspólnota Mieszkaniowa „Astra” 3.500,00 zł,

- Spółdzielnia Mieszkaniowej w Lipianach 30.000,00 zł,

- Wspólnota Mieszkaniowa „Wspólna sprawa” 15.000,00 zł,

- Wspólnota Mieszkaniowa „Ratusz” 4.500 zł,

- Wspólnota Mieszkaniowa „Ósemka” 5.000,00 zł,

 

- Wspólnota Mieszkaniowa „Alternatywa” 5.600,00 zł,

- Wspólnota Mieszkaniowa „Aleks”  8.300,00 zł,

- Wspólnota Mieszkaniowa „Rybak” 11.000 zł,

- osoby fizyczne łącznie 23.942,80 zł,

Wypłacono 5.895,11zł jako odszkodowanie za nie zapewnie lokalów socjalnych dla spółdzielni mieszkaniowej.

Pozostałe wydatki to rozbiórka budynku przy ul. Barlineckiej 35.000 zł oraz 493,91 zł (ubezpieczenie OC, majątkowe, koszty bankowe).

Wydatki inwestycyjne w kwocie 55.272,75 zł przeznaczono na opracowanie projektu mieszkań socjalnych (wydatkowano faktycznie 22.222,75 zł kwota 33.050 zł jako wydatki niewygasające).

 

Dział Działalność usługowa

Wykonanie 136.375,06 zł

 

Plany zagospodarowania przestrzennego

       W roku 2008 wydatki związane z planami zagospodarowania przestrzennego, projektami decyzji o warunkach zabudowy oraz lokalizacji inwestycji celu publicznego wyniosły 57.420,78 zł w tym:

- opracowanie projektu studium zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy 44.395,80 zł wraz z kosztami ogłoszeń w prasie,

- opracowanie 54 projektów decyzji o warunkach zabudowy oraz inwestycji celu publicznego 10.905,14 zł,

- posiedzenie komisji urbanistycznej 215,36 zł (umowy zlecenia i pochodne).

 

Opracowania geodezyjne i kartograficzne

Wydatki bieżące wyniosły 17.040,95 w tym;

- wykonanie I etapu gminnej ewidencji zabytków 6.000 zł,

- koszty podziałów geodezyjnych wypisy i wyrysy z ewidencji gruntów na potrzeby gospodarki gruntami i nieruchomościami oraz planowania przestrzennego, dokumentacja wyłączenia gruntów   z rolniczego gospodarowania 11.033,70 zł,

    - wydatki na prowizje i opłaty 7,25 zł.

 

Cmentarze

Na zadania związane z utrzymaniem cmentarza komunalnego w Lipianach wydatkowano 61.913,33 zł z czego:

-         umowa z „Usługi komunalne i handel detaliczny G. Biernacka” za utrzymanie cmentarza     36.616,10 zł,

-         wykonanie prac oraz zabiegów pielęgnacyjnych w drzewostanie cmentarza 1.751,00 zł,

-         przebudowa i modernizacja części drogi na cmentarzu 17.828,06 zł,

-         zakup materiałów do remontu kaplicy (rynny), blokady na drogę cmentarną oraz deski do naprawy mostku 4.013,98 zł,

-         podatek od towarów i usług 1.184,00 zł,

-         pozostałe koszty 520,19 zł.

 

Dział Administracja publiczna

Wykonanie 1.592.034,79 zł

 

Urząd wojewódzki

Stosownie do wysokości środków przekazanych przez Wojewodę na wykonywanie zadań zleconych ustawowo przez gminę w kwocie 70.000,00 zł przeznaczono je na wynagrodzenia realizujących je osób. Faktyczne wydatki związane z realizacją tych zadań są wyższe i są ujmowane w wydatkach urzędu miejskiego (np. USC, OC, gospodarka gruntami, rolnictwo)

 

Rada Miejska

Na potrzeby Rady Miejskiej w roku 2008 wydatkowano kwotę 90.086,07 zł na którą składały się następujące wydatki:

- diety dla radnych za pracę i uczestnictwo w 10 sesjach Rady Miejskiej oraz komisjach Rady w wysokości 69.332,48 zł,

- zakupiono materiały dla radnych i na potrzeby biura rady na kwotę 6.624,13 zł są to takie wydatki jak:

a) prenumerata  dwutygodnika „Wspólnota” 468,00 zł,

a)      zakup kompozycji kwiatowych na uroczystości wynikłe w ciągu roku 385,00 zł,

b)      materiały dla radnych oraz materiały biurowe na potrzeby Rady Miejskiej (w tym kalendarze, długopisy, koperty, segregatory, skoroszyty,) 1.279,18 zł,

c)      zakup dyktafonu  299,00 zł,

d)      zakup gabloty na ogłoszenia Rady Miejskiej  745,42 zł,

e)      artykuły na sesje Rady Miejskiej (kawa, herbata, woda mineralna itp.) 3.094,08 zł,

f)        części do kopiarki 353,45 zł

- zakup usług pozostałych 11.847,22  zł na tę kwotę składają się:

a)      obsługa i serwis ksero 791,41 zł,

b)     koszty kserowania 883,82 zł,

c)      przygotowanie i emisja w radiu programów informacyjnych 4.270,00 zł,

d)     usługi pocztowe 252,30 zł,

e)      prowizje od wypłat i koszty bankowe 207,90 zł,

f)       szkolenie radnych 2.110,00 zł,

g)      usługi komputerowe rekonfiguracja sprzętu 219,60 zł,

h)      rejestracja sesji Rady Miejskiej  1.281,00 zł

i)        ogłoszenie w prasie lokalnej z życzeniami 109,80 zł,

j)       opinia prawna 854,00 zł,

k)     wykonanie pieczątek 81,74 zł,

l)        tłumaczenie na potrzeby komisji 200,00 zł,

m)    konferencja Przewodniczącego Rady Miejskiej 372,45 zł,

n)      pozostałe wydatki 213,20 zł,

- podróże służbowe krajowe 831,82 zł to wyjazdy radnych na szkolenia,

- podróże służbowe zagraniczne 273,19 zł,

- umowę o dzieło wraz z pochodnymi 70,93 zł,

- zakupiono materiały papiernicze do ksero 640,14 zł,

- akcesoria komputerowe 466,16 zł.

 

Urząd Miejski

Wydatki na utrzymanie urzędu wyniosły za rok 2008 kwotę 1.367.516,95 zł w tym;

- wynagrodzenia urzędników i obsługi zamknęły się kwotą  842.087,63 zł, a pochodne od nich 136.182,98 zł. Na wydatki wynikające z wynagrodzeń składały się również wypłaty związane odprawami  dla jednego oraz trzy nagrody jubileuszowe dla pracowników,

- wynagrodzenia bezosobowe 27.205,60 zł (inspektor BHP, umowa na prowadzenie spraw obrony cywilnej, inne umowy zlecenia związane z funkcjonowaniem urzędu),

- wydatki rzeczowe:

a) zakup energii elektrycznej, gazu i wody łącznie 36.462,13 zł,

b) zakup materiałów biurowych i środków czystości, prenumerata prasy i zakup literatury fachowej części komputerowych , materiały do bieżących napraw w budynku urzędu, wyposażenia urzędu, wiązanki okolicznościowe itp. 72.608,22 zł,

c) zakup papieru do kserokopiarek 4.343,26 zł

d) zakup akcesoriów oraz programów komputerowych 6.234,41zł,

e) podróże służbowe krajowe wydatkowano 28.578,54 zł,

f) podróże służbowe zagraniczne 157,94 zł,

- usługi remontowe 24.736,00 zł to wydatki na  pomieszczeń urzędu,

- usługi pozostałe 99.131,10 w tym  usługi pocztowe, obsługa sprzętu komputerowego, nadzór nad piecem gazowym, prowizje bankowe,

- usługi telefonii   stałej i komórkowej 12.178,59 zł,

- usługa dostępu do Internetu 4.572,89 zł,

- szkolenia pracowników 11.553,00 zł,  

- obligatoryjny odpis na fundusz socjalny 25.233,95 zł,

- koszty ubezpieczenia środków pieniężnych, sprzętu i wyposażenia budynku urzędu, od odpowiedzialności cywilnej gminy 5.112,72 zł,

- składki na PFRON 5.811,00 zł

-  pozostałe wydatki 3.486,99 zł (badania lekarskie, podatek VAT, wypłata ekwiwalentu za odzież),

            Wydatki inwestycyjne to wydatki na zakup oprogramowania do elektronicznego  obiegu dokumentów (np. elektroniczna skrzynka podawcza), oraz sprzęt komputerowy  na kwotę 21.840,00 zł.

 

Promocja jednostek samorządu terytorialnego

Wydatki wyniosły 33.222,57 zł w tym;

- zakup materiałów 9.940,13 zł z tego;

a)      okolicznościowe statuetki 1.091,00 zł,

b)      zakup zdjęć lotniczych gminy 2.440,00 zł,

c)      materiały promocyjne 6.409,13 zł.

- zakup usług 21.359,59 zł z tego;

a)      koszty usług spotkanie noworoczne 6.000,00 zł,

b)      pokaz sztucznych  ogni 6.000,00  zł,

c)      druk kalendarzy promocyjnych 1.098,00 zł,

d)      ogłoszenia okolicznościowe 244,00 zł,

e)      współfinansowanie druku pisma „Nasz Powiat” 1.264,00 zł,

f)        druk map Lipian 3.965,00 zł,

g)      pozostałe usługi związane z promocją  2.788,59 zł.

- organizacja zabawy noworocznej przed ratuszem 1.922,85 zł (umowy zlecenia).

 

Pozostała działalność

Wydatkowano kwotę 31.209,20 zł w tym;

- diety dla sołtysów 11.325,00 zł,

- koszty utrzymania strony internetowej, biuletynu informacji publicznej oraz domeny 3.904,00 zł,

- składka  z tytułu członkowstwa gminy w stowarzyszeniach 7.270,60 zł,

- wydatki z funduszu Burmistrza 8.573,74 zł,

- pozostałe koszty 135,86 zł.

 

Dział Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa

Wykonanie 4.615,98 zł

 

Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa

Wydatki wyniosły 935,98 zł finansowano je z dotacji z Krajowego Biura Wyborczego, przeznaczone były na aktualizację spisu wyborców, w tym:

- umowy zlecenia z pochodnymi od wynagrodzeń 470,56 zł,

- zakup materiałów  409,81 zł,

- papier ksero 54,06 zł,

- koszty bankowe 1,55 zł.

 

Wybory do rad gmin, rad powiatów i sejmików wojewódzkich, wybory wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz referenda gminne, powiatowe i wojewódzkie

 

Wydatki wyniosły 3.680,00 zł . Urząd miejski przygotował i przeprowadził wybory uzupełniające do Rady Miejskiej  jako zlecone finansowane z dotacji z Krajowego Biura Wyborczego.

Na wydatki składają się;

- wypłata diet dla członków komisji wyborczych 2.190,00 zł,

- umowy zlecenia wraz z pochodnymi dla osób obsługujących wybory 717,61 zł,

- pozostałe wydatki 772,39 zł.

 

 

 

 

Dział Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa

Wykonanie 113.060,37 zł

 

Jednostki terenowe Policji

Środki w wysokości 2.002,50 zł wykorzystano na;

-  zakup sprzętu do monitoringu na posterunek policji w Lipianach,

- dofinansowano obchody Dnia Policji 400,00 zł,

- koszty bankowe 0,50 zł.

 

Komendy Wojewódzkie  Policji

Przekazano kwotę 4.000,00 zł na fundusz prewencji komendy wojewódzkiej jako dofinansowanie wyposażenia pojazdu komendy powiatowej w videoradar, koszty bankowe 0,50 zł.

 

Ochotnicze Straże Pożarne

Na Ochotniczą Straż Pożarną w 2008 roku wydatkowano kwotę 96.085,91 zł na co składały się;

- ekwiwalent za uczestnictwo w  akcjach 21.576,33 zł,

- wynagrodzenia dla konserwatorów obsługujących i konserwujących sprzęt wyniosły 33.658,51 zł

(w tym jedna nagroda jubileuszowa),  pochodne od wynagrodzeń 5.969,75 zł,

- zakupy materiałów i wyposażenia 20.107,32 zł w tym;

a)      zakup części zamiennych do samochodów i sprzętu  2.881,16 zł,

b)      zakup paliwa  14.863,23 zł,

c)      inne materiały 2.362,93 zł,

- zakup energii , wody  1.245,08 zł,

- usługi remontowe pojazdów 2.468,67 zł Jelcz,

- ubezpieczenia AC, OC pojazdów i strażaków 5.611,05 zł,

-  zakup usług pozostałych 2.494,38 zł (badania techniczne, przeglądy gaśnic i akumulatorów, koszty bankowe),

- podróże służbowe 534,90 zł (wyjazdy zarządu OPS i strażaków na uzgodnienia w PSP w Pyrzycach i Zarządzie w Szczecinie),

- obligatoryjny odpis na fundusz socjalny 534,90 zł,

- badania lekarskie 660,00 zł,

- pozostałe wydatki 1.225,02  zł.

 

Obrona cywilna

Wydatki wyniosły 2.125,50 zł. Na wydatki składały się:

- materiały i wyposażenia do magazynu OC 245,80 zł,

- prenumerata przeglądu OC 122,40 zł

- zakup łóżek polowych, śpiworów wraz z kosztami transportu 1.555,45 zł na potrzeby zarządzania kryzysowego,

- aktualizacja programu do zarządzania kryzysowego 200,01 zł,

- koszty pozostałe 1,84 zł.

 

 Pozostała działalność

             Wydatkowano kwotę 8.845,96 zł na wykonanie  monitoringu  w tym;

- zakup sprzętu 8.645,91 zł do monitoringu (w tym urządzenia przesyłu sygnału z urzędu na posterunek policji wraz z oprogramowaniem oraz dodatkowe kamery),

- pozostałe wydatki 200,05 zł( w tym umowa zlecenie 165,00 zł),

 

Dział Dochody od osób prawnych, od  osób fizycznych i od  innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem

Wykonanie 47.656,74 zł

 

Pobór podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych

Wydatki łącznie wyniosły  47.656,74 zł składają się na to:

- wypłaty dla sołtysów i inkasentów podatków w kwocie 10.133,93 zł i pochodne od wynagrodzeń 148,98 zł,

- zakup materiałów 1.088,17 zł (kopert, papieru, druków podatkowych, literatury fachowej),

- zakup papieru  do kserokopiarki 431,94 zł,

- wydatki związane z usługami wydatkowano 32.980,32 zł, (koszty przesyłek pocztowych na dostarczanie decyzji wymiarowych do podatników wyniosły 12.651,50 zł, koszty opłat komorniczych 7.473,63 zł, aktualizacja oprogramowania do wymiaru podatków),

-  koszty sądowe opłat sądowych w tym za założenie hipoteki   2.873,40 zł.

 

 

 

 

Dział Obsługa długu publicznego

Wykonanie 250.943,73 zł

 

Obsługa długu publicznego

Na obsługę kredytów i pożyczek wydatkowano 250.911,23 zł jako odsetki, a 32,50 zł to koszty przelewów bankowych.

 

Dział Różne rozliczenia

Wykonanie 0,00 zł

 

Rezerwa ogólna

Rezerwa ogólna budżetu gminy wynosiła 40.000,00 zł została rozdysponowana na zwiększenie wydatków w jednostkach organizacyjnych gminy, nie rozdysponowano kwoty 5.955,00 zł.

Rezerwy celowe wynosiły 60.000,00 zł   w tym;

- rezerwa na zarządzanie  kryzysowe 10.000,00 zł,

- rezerwa na udział własny dla pozyskiwania środków pozabudżetowych 50.000,00 zł utworzona w trakcie roku budżetowego, rezerwy zostały rozdysponowane w całości.

 

Dział Oświata i wychowanie

Wykonanie 4.843,343,32 zł.

 

Zespół Szkół

W Zespole Szkół realizuje się ramowy plan nauczania określony zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej, z którego wynika tygodniowy wykaz godzin w okresie 01.01.2008 -31.08.2008 - 1258 godz., a w okresie 01.09.2008 – 31.12.2008  – 1.196,50 godz.

Na wymieniony wykaz godzin składają się:

- w okresie styczeń-sierpień – 952,5,  a wrzesień-grudzień - 897 godzin w wymiarze obowiązkowym (etaty nauczycielskie)

- w okresie styczeń – sierpień 246,  a wrzesień –grudzień  223 godziny w ramach godzin ponadwymiarowych,

 w tym godz. wynikające z siatki jako zajęcia obowiązkowe w okresie styczeń-sierpień 156,5, w okresie wrzesień –grudzień 159godz., a w ramach nauczania indywidualnego w okresie styczeń – sierpień 89,5, a  wrzesień grudzień  64 godz.

Poza siatkę godzin dydaktycznych dla właściwego funkcjonowania szkoły powołane są stanowiska nauczycielskie:

1. pedagog                        30 godz.

2. psycholog                      12/20 godz

3. logopeda                       20 godz.

4. n-le świetlicy                  78 godz.

5. bibliotekarze                  60 godz.

6. zajęcia korekcyjno – kompensacyjne do 22.08.2008 r. - 18 godz., a od 23.02.2008 r. do     31.12.2008 r. - 5 godz.

Szkoła wychodzi do uczniów z bogatą ofertą zajęć pozalekcyjnych. Na 60 godzin tygodniowo - 33 godz. /tygodniowo/ rozlicznych jest na zasadzie „godzina za godzinę” a drugie 27 godz. nauczyciele pracują społecznie. Ponadto ok. 40 godz. /tygodniowo/ nauczyciele poświęcają na prowadzenie zajęć popołudniowych w ramach odbywania stażów na awans zawodowy nauczyciela. Zajęcia sportowe prowadzone są w 50% społecznie.

Rozliczenie wydatków i kosztów w 2008 r. następowało według klucza procentowego ustalanego na każdy rok kalendarzowy na podstawie liczby klas i uczniów w danej szkole.

W roku 2008 klucz procentowy przedstawiał się następująco:

80101-szkoła podstawowa – 56%

80110- gimnazjum              - 29%

80120- liceum ogólnokształcące - 10%.          

 

Szkoła podstawowa

Wydatki bieżące wyniosły łącznie 2.149.764,32 zł w tym:

- nagrody i wydatki osobowe nie zaliczone do wynagrodzeń 105.360,27 zł, tj. ekwiwalent za pranie i używanie odzieży własnej oraz dodatek mieszkaniowy i wiejski.

- wynagrodzenia osobowe pracowników 1.336.156,71 zł. W trakcie 2008 r. dokonywano zmniejszeń w planach budżetowych, gdyż nie wszyscy planowani nauczyciele przeszli na emeryturę. W 2008 r. wypłacono nagrody jubileuszowe dla pracowników oraz nagrody z okazji Dnia Nauczyciela.

- zgodnie z obowiązującymi przepisami pracownikom ZS wypłacono dodatkowe wynagrodzenie 99.300,49 zł,

- pochodne od wynagrodzenia 269.332,04 zł tj., składki na fundusz ubezpieczeń i fundusz pracy płacone przez pracodawcę,

- w ciągu 2008 r. na umowy zlecenia wydatkowano 4.328,57 zł. Niewykorzystano wszystkich środków, gdyż nie było konieczności zatrudnienia na umowę zlecenie nauczyciela języka angielskiego jak założono w planach na 2008 r.  Zapłacono umowę zlecenie za malowanie pomieszczeń szkoły. Ponadto na umowę zlecenie pracował pracownik BHP.

-  zakup materiałów i wyposażenia 31.779,21 zł. Na zakup stolików i krzesełek uczniowskich przeznaczono kwotę 3.142 zł. W 2008 roku wymieniono oprawy oświetleniowe na kwotę 1.802,34 zł. Na prenumeratę prasy, zakup literatury fachowej i druków wydano 4.531,84 zł. Na zakup artykułów biurowych przeznaczono kwotę 4.080,14 zł. Materiały dla konserwatora do bieżących napraw to kwota 7.196,32 zł. Zakupiono środki czystości 3.651,29 zł. Na materiały BHP (herbata, mydło i ręczniki dla pracowników) wydano kwotę 6.008,17 zł. Dokonano również innych drobnych zakupów na kwotę 1.367,11 zł tj. wyposażenie apteczki, zakup paliwa do kosiarki, czajniki, pieczątki, obcinarka do papieru, części do kserokopiarki.

-  zakup pomocy naukowych i książek 7.286,51 zł. Zakupiono na stan biblioteki książki, prasę dla uczniów oraz pomoce dydaktyczne m. in. tablice, rzutniki i materiały na zajęcia logopedyczne, zajęcia sportowe i do klas nauczania zintegrowanego,

-  zakup energii elektrycznej, gazu, wody łącznie 102.922,51 zł.

- zakup usług remontowych 83.352,03 zł. Przystąpiliśmy do drugiego etapu wymiany okien w budynku czerwonym (parter w całości i I piętro od strony boiska). W 2008 r. wskutek awarii pieca c.o. konieczna była jego wymiana.

- zakup usług pozostałych 26.813,05 zł. Kwota opłat poniesionych za nadzór nad pracą kotłowni i usługi kominiarskie w 2008 r. wynosiła 2.584 zł. Poniesiono wydatki na usługi komunalne 7.189,78 zł. Usługi transportowe m. in. dowóz uczniów na konkursy i zawody międzyszkolne 2.802,10 zł. W 2008 r. pracownicy ZS uczestniczyli w szkoleniach m. in. rachunkowość, karta nauczyciela oraz fundusze unijne. Na ten cel wydano kwotę 803 zł. Na konserwację i drobne naprawy kserokopiarki wydano kwotę 450,37 zł. Przeprowadzono okresowe badania lekarskie pracowników na kwotę 1.742 zł. Inne usługi (bankowe, oprawa arkuszy ocen, czyszczenie kanalizacji, usługi komputerowe itp.) to kwota 11.241,80 zł.

-  zakup usług telekomunikacyjnych i dostępu do sieci Internet – 4.719,37 zł.

- podróże służbowe krajowe 2.845,15 zł, zwrot kosztów podróży na szkolenia, kursy, narady i konferencje,

- różne opłaty i składki 1.656,52 zł. Są to opłaty z tytułu wykupienia polisy ubezpieczeń majątkowych i abonament radiowo – telewizyjny,

- odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych 69.200,00 zł,

- na zakup materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego i urządzeń kserograficznych wykorzystano 751,61 zł z przeznaczeniem na potrzeby szkoły i uczniów m.in. testy, konkursy, prace klasowe,

- zapłacono za licencje programowe i używanie pakietu programów Vulcan oraz wymieniono uszkodzone części w komputerach i drukarkach na łączną kwotę 3.890,28 zł.

          Wydatki inwestycyjne wyniosły 242.902,00  zł przeznaczone były na wykonanie dokumentacji budowlanej hali sportowej (środki w kwocie 146.278,000 zł wydatkowano, pozostała kwota 96.624,00 zł została ujęta jako wydatki niewygasające). 

 

Przedszkole Miejskie

Dotacja na prowadzenie działalności przedszkola wyniosła w 2008 roku kwotę 620.100,00 zł jako dotację przedmiotową oraz 8.612,00 zł jako dotację na zakupy inwestycyjne. Szczegółowy opis wydatków znajduje się w sprawozdaniu przedszkola. Informacje o przychodach oraz kosztach tabela nr 7 i 8.

 

 Gimnazjum

Wydatki bieżące wyniosły łącznie 1.073.001,09 zł w tym:

- nagrody i wydatki osobowe nie zaliczone do wynagrodzeń 54.552,00 zł, tj. ekwiwalent za pranie i używanie odzieży własnej oraz dodatek mieszkaniowy i wiejski.

- wynagrodzenia osobowe pracowników 691.474,00 zł. W trakcie 2008 r. dokonywano zmniejszeń w planach budżetowych, gdyż nie wszyscy planowani nauczyciele przeszli na emeryturę. W 2008 r. wypłacono nagrody jubileuszowe dla pracowników oraz nagrody z okazji Dnia Nauczyciela.

- zgodnie z obowiązującymi przepisami pracownikom ZS wypłacono dodatkowe wynagrodzenie 51.160,00 zł,

- pochodne od wynagrodzenia 139.528,00 zł tj., składki na fundusz ubezpieczeń i fundusz pracy płacone przez pracodawcę,

- w ciągu 2008 r. na umowy zlecenia wydatkowano 2.240,50 zł. Nie wykorzystano wszystkich środków, gdyż nie było konieczności zatrudnienia na umowę zlecenie nauczyciela języka angielskiego jak założono w planach na 2008 r.  Zapłacono umowę zlecenie za malowanie pomieszczeń szkoły. Ponadto na umowę zlecenie pracował pracownik BHP.

-  zakup materiałów i wyposażenia 20.099 zł. Na zakup stolików i krzesełek uczniowskich przeznaczono kwotę 1.627,00 zł. W 2008 roku wymieniono oprawy oświetleniowe na kwotę 4.394,00 zł. Na prenumeratę prasy, zakup literatury fachowej i druków wydano 2.532,00 zł. Na zakup artykułów biurowych przeznaczono kwotę 1.933,00 zł. Materiały dla konserwatora do bieżących napraw to kwota 3.719,00 zł. Zakupiono środki czystości 1.885,00 zł. Na materiały BHP (herbata, mydło i ręczniki dla pracowników) wydano kwotę 3.130,00 zł. Dokonano również innych drobnych zakupów na kwotę 879,00 zł tj. wyposażenie apteczki, zakup paliwa do kosiarki, czajniki, pieczątki, obcinarka do papieru, części do kserokopiarki.

-  zakup pomocy naukowych i książek 3.862,50 zł. Zakupiono na stan biblioteki książki, prasę dla uczniów oraz pomoce dydaktyczne m. in. tablice, rzutniki i materiały na zajęcia logopedyczne, zajęcia sportowe i do klas nauczania zintegrowanego,

-  zakup energii elektrycznej, gazu, wody łącznie 53.300 zł.

- zakup usług pozostałych 13.542,39 zł. Kwota opłat poniesionych za nadzór nad pracą kotłowni i usługi kominiarskie w 2008 r. wynosiła 1.336,00 zł. Poniesiono wydatki na usługi komunalne 3.955,43 zł. Usługi transportowe m. in. dowóz uczniów na konkursy i zawody międzyszkolne 2.690,96 zł. W 2008 r. pracownicy ZS uczestniczyli w szkoleniach m. in. rachunkowość, karta nauczyciela oraz fundusze unijne. Na ten cel wydano kwotę 415,00 zł. Na konserwację i drobne naprawy kserokopiarki wydano kwotę 231,00 zł. Przeprowadzono okresowe badania lekarskie pracowników na kwotę 874,00 zł. Inne usługi (oprawa arkuszy ocen, czyszczenie kanalizacji, usługi komputerowe, pocztowe, legalizacja gaśnic itp.) to kwota 4.040 zł.

-  zakup usług telekomunikacyjnych i dostępu do sieci Internet – 2.456,00 zł.

- podróże służbowe krajowe 1.518,70 zł, zwrot kosztów podróży na szkolenia, kursy, narady i konferencje,

- różne opłaty i składki 860,00 zł. Są to opłaty z tytułu wykupienia polisy ubezpieczeń majątkowych i abonament radiowo – telewizyjny,

- odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych 35.800,00 zł,

- na zakup materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego i urządzeń kserograficznych wykorzystano 370,00 zł z przeznaczeniem na potrzeby szkoły i uczniów m.in. testy, konkursy, prace klasowe,

- zapłacono za licencje programowe i używanie pakietu programów Vulcan oraz wymieniono uszkodzone części w komputerach i drukarkach na łączną kwotę 2.238,00 zł.

 

Dowozy szkolne

Wydatki na dowóz dzieci do szkół i przedszkola wyniosły  299.950,58  zł w tym:

-  dowozy autobusowe i mikrobusem wydatkowano 287.829,99  zł w tym;

a)  dowóz  do OERW w Nowielinie 30.284,78 zł,

b)  dowóz uczniów i dzieci do Zespołu Szkół i Przedszkola w Lipianach 257.545,21 zł ( w tym dowozy uczniów i młodzieży na ferie i półkolonie),

- dotacja dla gminy Pyrzyce na dowozy z dzieci z Mielęcinka i Derczewka 9.470,00 zł,

- zwrot kosztów za bilety miesięczne 346,59 zł,

- ramach umowy zlecenia realizowano dowozy przez rodziców wydatki wyniosły 2.304,00 zł.

 

Liceum ogólnokształcące

Wydatki bieżące wyniosły łącznie 379.305,48 zł w tym:

- nagrody i wydatki osobowe nie zaliczone do wynagrodzeń 19.731,45 zł, tj. ekwiwalent za pranie i używanie odzieży własnej oraz dodatek mieszkaniowy i wiejski.

- wynagrodzenia osobowe pracowników 238.398,00 zł. W trakcie 2008 r. dokonywano zmniejszeń w planach budżetowych, gdyż nie wszyscy planowani nauczyciele przeszli na emeryturę. W 2008 r. wypłacono nagrody jubileuszowe dla pracowników oraz nagrody z okazji Dnia Nauczyciela.

- zgodnie z obowiązującymi przepisami pracownikom ZS wypłacono dodatkowe wynagrodzenie 17.652,00 zł,

- pochodne od wynagrodzenia 48.096,70 zł tj., składki na fundusz ubezpieczeń i fundusz pracy płacone przez pracodawcę,

- w ciągu 2008 r. na umowy zlecenia wydatkowano 1.156,50 zł. Niewykorzystano wszystkich środków, gdyż nie było konieczności zatrudnienia na umowę zlecenie nauczyciela języka angielskiego jak założono w planach na 2008 r.  Zapłacono umowę zlecenie za malowanie pomieszczeń szkoły. Ponadto na umowę zlecenie pracował pracownik BHP.

-  zakup materiałów i wyposażenia 8.001,49 zł. Na zakup stolików i krzesełek uczniowskich przeznaczono kwotę 843 zł. W 2008 roku wymieniono oprawy oświetleniowe na kwotę 1.039,49 zł. Na prenumeratę prasy, zakup literatury fachowej i druków wydano 946,00 zł. Na zakup artykułów biurowych przeznaczono kwotę 756,00 zł. Materiały dla konserwatora do bieżących napraw to kwota 1.445,00 zł. Zakupiono środki czystości 977,00 zł. Na materiały BHP (herbata, mydło i ręczniki dla pracowników) wydano kwotę 1.559,00 zł. Dokonano również innych drobnych zakupów na kwotę 436,00 zł tj. wyposażenie apteczki, zakup paliwa do kosiarki, czajniki, pieczątki, części do kserokopiarki.

-  zakup pomocy naukowych i książek 1.876,90 zł. Zakupiono na stan biblioteki książki, prasę dla uczniów oraz pomoce dydaktyczne m. in. tablice, rzutniki i materiały na zajęcia logopedyczne, zajęcia sportowe i do klas nauczania zintegrowanego,

-  zakup energii elektrycznej, gazu, wody łącznie 22.750,98 zł.

- zakup usług pozostałych 5.099,88 zł. Kwota opłat poniesionych za nadzór nad pracą kotłowni i usługi kominiarskie w 2008 r. wynosiła 694,00 zł. Poniesiono wydatki na usługi komunalne 1.585,08 zł. Usługi transportowe m. in. dowóz uczniów na konkursy i zawody międzyszkolne 767,80 zł. W 2008 r. pracownicy ZS uczestniczyli w szkoleniach m. in. rachunkowość, karta nauczyciela oraz fundusze unijne. Na ten cel wydano kwotę 173,00 zł. Na konserwację i drobne naprawy kserokopiarki wydano kwotę 122,00 zł. Przeprowadzono okresowe badania lekarskie pracowników na kwotę 301,00 zł. Inne usługi (oprawa arkuszy ocen, czyszczenie kanalizacji, usługi komputerowe, pocztowe, legalizacja gaśnic itp.) to kwota 1.457,00 zł.

-  zakup usług telekomunikacyjnych i dostępu do sieci Internet – 854,00 zł.

- podróże służbowe krajowe 2.043,58 zł, zwrot kosztów podróży na szkolenia, kursy, narady i konferencje,

- różne opłaty i składki 306,00 zł. Są to opłaty z tytułu wykupienia polisy ubezpieczeń majątkowych i abonament radiowo – telewizyjny,

- odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych 12.400,00 zł,

- na zakup materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego i urządzeń kserograficznych wykorzystano 131,00 zł z przeznaczeniem na potrzeby szkoły i uczniów m.in. testy, konkursy, prace klasowe,

- zapłacono za licencje programowe i używanie pakietu programów Vulcan oraz wymieniono uszkodzone części w komputerach i drukarkach na łączną kwotę 807,00 zł.

 

Inne formy kształcenia osobno nie wymienione

            Wydatki wyniosły 2.683,24  zł w tym 2.682,74 zł dotacja dla powiatu Pyrzyckiego na współfinansowanie udziału uczniów i młodzież w ORW Nowielin oraz koszty bankowe 0,50 zł.

 

Dokształcanie i szkolenie nauczycieli

            Wydatki wyniosły łącznie 5.982,84 zł w tym:

- zakup usług pozostałych 2.944,00 zł , w 2008 roku udzielono dofinansowania do studiów 2 nauczycielom oraz opłacono szkolenia nauczycieli.

- podróże służbowe krajowe 3.038,84 zł, zwrócono nauczycielom koszty dojazdów na studia i szkolenia.

 

Pozostała działalność

Wydatki wyniosły łącznie 61.041,77  zł w tym:

- odpis na ZFŚS dla emerytowanych nauczycieli i rencistów 32.000,00 zł ,

- monitoring wizyjny w szkole wydatkowano kwotę 10.400 zł, jako wydatki inwestycyjne, pozwoliło to na zamontowanie trzech kamer i zakup zestawu rejestrującego,

- szkolenie zawodowe jako refundacja dla pracodawców 18.641,77 zł, środki przeznaczono dla  pracodawców szkoleniach młodzież.

 

 

Dział Ochrona zdrowia

Wykonanie 117.785,32 zł

 

Lecznictwo ambulatoryjne

Ogółem na dofinansowanie działalności w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej wydatkowano 51.332,86, z czego sfinansowano:

- zakup usług medycznych 4.160,00 zł (badania USG oraz dodatkowe konsultacje kardiologiczne),

- na remonty wydatkowano 5.359,84 zakup materiału do remontu drzwi oraz ich wykonanie za 7.140,16 zł,

-  na dowóz osób na badania profilaktyczne wydatkowano 547,84 zł,

- zakup usług remontowych 25.000,00 zł na wyminę okien (w całości wydatki niewygasające),

- zakup  szczepionek oraz szczepienia 8.943,84 zł,

- koszty bankowe 85,50 zł,

- ubezpieczenie budynku 95,68 zł.

 

Zwalczenie narkomanii

Wydatki wyniosły 2.474,15 zł na co składało się;

- wydatki związane z organizacją konkursów i wycieczek dla młodzieży i dzieci w kwocie

2.470,35 zł,

- koszty bankowe 3,80 zł.

 

Przeciwdziałanie alkoholizmowi

W roku 2008 wydatki z tego zakresu zamknęły się kwotą 63.425,56 zł, z czego:

- opłacono wynagrodzenia opiekunów świetlic socjoterapeutycznych w Lipianach i Batowie 16.963,49  zł pochodne od wynagrodzeń 3.313,39 zł ,

- koszt zatrudnienia gospodarza Klubu Abstynenta kwota 4.848,00 zł,

- wynagrodzenie członków Gminnej Komisji do spraw Rozwiązywania Problemów Alkoholowych kwota 13.342,63 zł,

- zakup materiałów wydatkowano kwotę 2.723,50 zł, środki te wydatkowano na artykuły spożywcze, oraz inne wydatki związane z funkcjonowaniem świetlic i klubu AA, oraz organizacja programów profilaktycznych,

- koszty energii elektrycznej, gazu i wody wyniosły 3.405,99 zł Klub Abstynenta,

- koszt remontu dachu na budynku klubu AA 10.400,00 zł,

- zakup usług  4.594,16 zł, środki te wydatkowano na usługi związane z funkcjonowaniem świetlic , klubu AA,  oraz  między innymi;

a) opłata dzierżawy pomieszczeń na świetlice 1.200,00 zł,

c) usługi związane z realizacja programów profilaktycznych 1.772,93 zł,

d) pozostałe 1.621,23 zł,

- zakup posiłków dla dzieci z rodzin pod opieką Gminnej Komisji do spraw Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 1.412,17 zł,

- środki na fundusz socjalny pracowników świetlic 566,63 zł,

- podróże służbowe 315,93 zł,

- inne wydatki 112,42 zł,

- zakup usług medycznych dla podopiecznych Komisji 900,00 zł,

- zakup usług telefonicznych 527,25 zł.

 

Pozostała działalność

Wydatkowano kwotę 550,00 zł na zakup materaca przeciwodleżynowego dla ZOL w Pyrzycach, który zgodnie z decyzją Rady Miejskiej przekazano jako darowiznę, koszty bankowe 2,75 zł.

 

Dział Pomoc społeczna

Wykonanie 2.639.965,88 zł

 

Podstawowym zadaniem Ośrodka Pomocy Społecznej  jest organizowanie różnych form pomocy społecznej osobom i rodzinom znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji materialno – bytowej. Ośrodek realizuje zadania z zakresu pomocy społecznej własne i obowiązkowe gminy oraz zadania zlecone, finansowane przez Wojewodę Zachodniopomorskiego. Z zadań zleconych gminie przyznaje się i wypłaca świadczenia obligatoryjne i fakultatywne na podstawie ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o świadczeniach rodzinnych zaliczce alimentacyjnej.

 

Świadczenia rodzinne oraz składka na ubezpieczenie społeczne

Jest to zadanie zlecone wydatkowano łącznie 1.648.822,76 zł, w tym na;

- świadczenia rodzinne kwota 1.378.894,18 zł,

- zaliczka alimentacyjna osób, kwota 142.137,51 zł,

- fundusz alimentacyjny 55.235,00 zł,

- składka emerytalno rentowa za podopiecznych kwota 13.395,20 zł,

- wynagrodzenie pracowników – 28.710,96 zł,

- pochodne od wynagrodzenia pracowników 3.793,44 zł,

- zakup materiałów 5.056,96 zł, w tym materiały biurowe, druki urzędowe,

- zakup usług pozostałych 10.798,62 zł, w tym koszty bankowe, obsługa informatyczna,

- podróże służbowe 235,92 zł,

- odpis na fundusz socjalny 906,61 zł,

- szkolenie pracowników 455,00 zł,

- zakup papieru do kserokopiarki 1.380,07 zł,

- zakup akcesoriów komputerowych 2.823,29 zł.

Wydatki inwestycyjne finansowane z budżetu państwa na zakup sprzętu i wyposażenia do realizacji  zadań związanych z funduszem alimentacyjnym wyniosły 5.000,00 zł

Liczba rodzin uprawnionych w roku 2008 do świadczeń to 638.

 

Składka na ubezpieczenie zdrowotne

Wydatki wyniosły 13.364,90 zł, zadanie zlecone realizowano z dotacji z budżetu państwa tym koszty bankowe 6,00 zł. Składka na ubezpieczenie opłacana jest za osoby pobierające niektóre świadczenia z pomocy społecznej (zasiłki stałe) objęto ogółem świadczeniami osób 35.

 

Zasiłki i pomoc w naturze

             Wydatki wyniosły łącznie 268.089,24 zł na co składały się;

- zadania zlecone wydatkowano 148.956,50 zł, w tym zasiłki stałe 147.998,24 zł na podstawie ustawy z dnia 28 listopada 1990r. o pomocy społecznej 33 osoby, koszty bankowe 958,26 zł

- zasiłki i pomoc w naturze na zadania własne wydatkowano kwotę 119.132,74 zł, w tym;

a)  70.461,55 zł przeznaczone były z dotacji budżetu państwa na zadania własne jako zasiłki okresowe, świadczeniami objęto 65 rodzin,

b)  47.793,30 zł z budżetu gminy jako zasiłki i pomoc w naturze zakup żywności, leczenie, opał, sprawienie pogrzebu i zasiłki na zdarzenia losowe,

c)  koszty bankowe 877,89 zł,

Ogółem liczba osób objętych pomocą z zadań zleconych i własnych wynosiła w rodzinach 743.

 

Dodatki mieszkaniowe

Dodatki mieszkaniowe są wyłącznie zadaniem własnym gminy, w 2008 r. wydatki na dodatki mieszkaniowe wyniosły 152.586,19 zł w tym świadczenia 149.588,12 zł dla 135 rodzin. Dodatki mieszkaniowe przekazywane były dla 16 zarządców lokali mieszkalnych na częściowe pokrycie opłat mieszkaniowych, osobom uprawnionym do dodatku. Natomiast ryczałt na zakup opału wypłacany był dla rodzin, które muszą we własnym zakresie ogrzewać wodę i lokal mieszkalny. Ryczałt na zakup opału został wypłacony na kwotę 21.347,54 zł. Średni przyznany dodatek mieszkaniowy miesięcznie wynosił – 138,00 zł, w tym:

- w lokalach komunalnych – 134,00 zł,

- w lokalach komunalnych na terenie wsi – 141,00 zł,

- w lokalach spółdzielczych – 153,00 zł,

- w lokalach spółdzielczych na terenie wsi – 186,00 zł                                                                                       

- w lokalach własnościowych – 56,00 zł

- w lokalach wspólnot mieszkaniowych – 84,00 zł

- w lokalach zakładowych – 88,00 zł.

Wydanych decyzji ogółem – 212, w tym 189 pozytywnych, 32 odmownych.

 

Wykaz wypłaconych dodatków

mieszkaniowych wg zarządców za 2008 rok

 

 

Lp.

 

Zarządca

 

Kwota dla zarządcy

 

Ryczałt na opał

 

Ogółem

 

Ilość rodzin

 

Liczba dod.

1.

GZK Lipiany

63.764

12.812

76.576

66

571

2.

GZK Lipiany mieszkania na wsi

6.324

3.522

9.846

10

70

3.

Sp. Mieszkaniowa Lipiany

25.030

249

25.279

19

165

4.

Sp. Mieszkaniowa ,,NOWA” Batowo

 27.465,12

-

 27.465,12

20

167

5.

Mieszkania własnościowe

-

2.022

2.022

6

36

6.

PKP Gospodarka Mieszk. Szczecin

442

-

442

1

5

7.

Przybyła Wioletta

Lipiany

319

-

319

1

4

8.

Wsp. Mieszkaniowa ,,AKACJA”

476

-

476

1

12

9.

Wsp. Mieszkaniowa ,,ASTRA”

422

-

422

1

11

10.

Wsp. Mieszkaniowa ,,BRZOZA”

309

-

309

1

11

11.

Wsp. Mieszkaniowa Połczyno 15

364

339

703

1

4

12.

Wsp. Mieszkaniowa ,,BARTEK II”

59

-

59

1

3

13.

Wsp. Mieszkaniowa ,,ALTERNATYWA”

1.230

824

2.054

1

11

14.

Wsp. Mieszkaniowa ,,JARZĘBINA”

41

-

41

1

2

15.

Wsp. Mieszkaniowa ,,POD BASZTĄ”

621

842

1.463

1

12

16.

Wsp. Mieszkaniowa ,,OKTAWA”

267

-

267

1

9

17.

Wsp. Mieszkaniowa ,,RAJ”

521

737

1.258

2

8

18.

Wsp. Mieszkaniowa ,,DUO”

587

-

587

1

8

 

Ogółem

128.241

21.347

149.588

135

1.109

 

Ośrodek Pomocy Społecznej

Ogółem wydatkowano – 235.062,12  zł na co składały się wydatki finansowane z:

a/ dotacja na zadania własne utrzymanie ośrodka pomocy społecznej 119.500 zł

b/ środki gminy na utrzymanie ośrodka pomocy społecznej 115.562,12 zł.

Na poniesione wydatki składały się;

- wynagrodzenia wyniosły  154.930,36 zł,

- pochodne od wynagrodzeń  28.325,22 zł,

- wynagrodzenia bezosobowe 2.754,00 zł,

- zakup materiałów 7.434,40 zł, zakup materiałów biurowych, wyposażenia i innych związanych z bieżącą działalnością,

- usługi pozostałe 22.982,24 zł, usługi pocztowe i telekomunikacyjne, obsługa informatyczna, koszty bankowe oraz koszty utrzymania siedziby,

- usługa dostępu  do Internetu 699,42 zł,

- usługi telekomunikacji stacjonarnej 3.119,02 zł,

- podróże służbowe 3.698,39 zł, w tym głównie koszty wywiadów na terenie wiejskim,

- odpis na fundusz socjalny 4.155,86 zł,

- badania lekarskie 260,00 zł,

- wypłata należności za odzież i pranie 365,24 zł,

-  koszty ubezpieczenie 983,73 zł

- szkolenie pracowników 190,00 zł,

- zakup papieru do kserokopiarki  1.253,30 zł,

- zakup akcesoriów komputerowych 2.849,54 zł,

Wydatki inwestycyjne zakup oprogramowania komputerowego 1.061,40zł.

 

Usługi opiekuńcze

Wydatkowano 114.161,43 zł na co składały się;

- zakup usług tzw. sąsiedzkich świadczonych na podstawie umów zleceń 5.026,57 zł pochodne od umów 142,10 zł,

- koszty umieszczenia osób w domach pomocy społecznej 108.943,58 zł,

- pozostałe wydatki 49,18 zł.  

 

 

 

Dożywianie

Wydatki wyniosły 169.869,89 zł w tym;

- świadczenia społeczne (dożywanie)  169.813,38 zł, tym z dotacja z budżetu państwa

92.000,00 zł, ze środków własnych 77.813,38 zł, dożywianiem objęto 163 uczniów, z obiadów korzystało 79 uczniów,

- koszty bankowe 56,51 zł.

 

Prace społecznie użyteczne

W ramach porozumienia z powiatem Pyrzycki przy współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy zorganizowano prace społecznie użyteczne dla 50 osób w okresie od 1 kwietnia do 30 listopada 2008 r. Środki Powiatowego Urzędu Pracy to 55.913,78 zł.

Wydatki poniesione przez gminę to 38.009,35 zł w tym;

- świadczenia społeczne 37.032,12 zł,

-  koszty bankowe 477,23,

- ubezpieczenie 500,00 zł.

 

Dział Pozostałe Zadania w Zakresie polityki Społecznej 

Wykonanie   78.584,55 zł

 

Pozostała działalność

            W ramach porozumienia z Powiatowym Centrum pomocy Rodzinie w Pyrzycach Ośrodek Pomocy Społecznej uczestniczył w programie finansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego program pn. „Nowa Szansa” skierowany do bezrobotnych.

W programie uczestniczyło 7 bezrobotnych, przeprowadzono szkolenia w zawodzie kucharz oraz glazurnik. Udział gminy wyniósł 7.860,00 zł.

            Wydatki wyniosły 78.584,55 zł w tym;

-  świadczenia społeczne 7.860,00 zł,

- wynagrodzenia osobowe 2.700,00 zł,

- wynagrodzenia bezosobowe 33.300,00 zł,

- wydatki bieżące 30.727,55 zł ;

a)      zakup materiałów do realizacji projektu 9.117,21 zł,

b)     zakup usług szkoleniowych oraz innych 18.854,14 zł,

c)      podróże służbowe 2.756,20 zł,

- wydatki inwestycyjne  3.997,00 zł zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania.

Dział Edukacyjna Opieka Wychowawcza

Wykonanie   343.125,64 zł

 

Świetlica szkolna

            Wydatki wyniosły łącznie 180.104,91 zł.

- nagrody i wydatki osobowe nie zaliczone do wynagrodzeń 8.500,55 zł. Wypłacono pracownikom ekwiwalent za pranie i używanie odzieży własnej, dodatek mieszkaniowy i wiejski.

- wynagrodzenia osobowe pracowników 119.357,00 zł. W trakcie 2008 r. dokonywano zmniejszeń w planach budżetowych, gdyż nie wszyscy planowani nauczyciele przeszli na emerytury. W 2008 r. wypłacono nagrody jubileuszowe dla pracowników oraz nagrody z okazji Dnia Nauczyciela.

- zgodnie z obowiązującymi przepisami pracownikom ZS wypłacono dodatkowe wynagrodzenie 8.427,00 zł,

- pochodne od wynagrodzenia 24.063,30 zł, składki na fundusz ubezpieczeń i fundusz pracy płacone przez pracodawcę,

- zakup materiałów i wyposażenia 2.896,93 zł,

-  zakup pomocy naukowych i książek na zajęcia świetlicowe 897,72 zł,

- zakup energii elektrycznej, gazu, wody łącznie 6.709,69 zł,

- zakup usług pozostałych 1.950,72 zł,

- zakup usług telekomunikacyjnych i dostępu do sieci Internet 427,00 zł,

- podróże służbowe krajowe 183,00 zł. Zwrot kosztów podróży na szkolenia, kursy, narady i konferencje.

- różne opłaty i składki 143,00 zł . Są to opłaty z tytułu wykupienia polisy ubezpieczeń majątkowych, abonament radiowo – telewizyjny,

-  odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych 6.200,00 zł,

- na zakup materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego i urządzeń kserograficznych wykorzystano 64,00 zł z przeznaczeniem na potrzeby świetlicy i uczniów,

- zapłacono za licencje komputerowe i za używanie pakietu programów Vulcan oraz wymieniono uszkodzone części w komputerach i drukarkach na łączną kwotę 285,00 zł.

 

Pomoc materialna dla uczniów

Łączne wydatki wyniosły 157.513,97  składały się;

-  stypendia naukowe oraz inne formy pomocy dla uczniów finansowane przez budżet państwa i gminę 133.966,77 zł, pomocą objęto ok. 450 uczniów, stypendium naukowe otrzymało 138 uczniów.

- na zakup podręczników wydatkowano 4.830,00 zł, dotacji nie wykorzystano w 100%, gdyż nie wszyscy ubiegający się o dofinansowanie spełniali wymagane kryteria,

- w ramach programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży finansowanego z dotacji budżetu państwa i gminy  organizowano dodatkowe zajęcia w Zespole Szkół oraz Przedszkolu Miejskim wydatki wyniosły 18.196,13,

- koszty bankowe  wyniosły 521,07 zł.

 

Pozostała działalność

Wydatki w kwocie  5.506,76 zł przeznaczone były na;

- pobyt młodzieży z m. Witzendorf 4.320,66 zł,

- finansowanie biletów wstępu na basen w okresie 210,00 zł,

- nagrody w konkurs oraz na zakończenie roku szkolnego 972,35 zł,

- koszty bankowe 3,75 zł.

 

Dział Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

Wykonanie 788.622,86 zł.

 

Gospodarka ściekowa i ochrona wód

            Wydatki bieżące wyniosły 5.695,65   zł , są to;

-  wynagrodzenia bezosobowe 1.796,00 zł (usuniecie awarii kanalizacji deszczowej),

- zakup usługi naprawy kanalizacji deszczowej 3.889,00 zł,

- pozostałe opłaty i prowizje 10,65 zł,

Wydatki inwestycyjne wyniosły łącznie 117.356,12 zł w tym;

- budowa kanalizacji w ul. Okrzei, Jedności Narodowej, Kościuszki m. Lipiany  wykonano dokumentację za kwotę 22.346,86 zł oraz odcinek kanalizacji 65.000,00 zł łącznie 87.346,86 zł, 

- budowa kanalizacji w m Batowo 30.009,26  zł, jako etap wstępny w celu utrzymania ważności zezwolenia na budowę.

 

Gospodarka odpadami

Wydatki wyniosły 35.521,51 zł na co składały się;

- usługi związane z opróżnianiem pojemników do selektywnej zbiorki odpadów 14.747,35 zł realizowane przez firmę Remondis Szczecin,  

- monitoring składowiska Dębiec, badanie odcieków, wód z piezometrów, wywóz ścieków

4.483,96 zł,

- utylizacja eternitu oraz papy z pokryć dachowych 7.071,40 zł,

- zakup koszy ulicznych i stojaków na worki 3.172,00 zł,

- utylizacja odpadów zebranych z ternu gminy w ramach prac społecznie użytecznych 5.964,18 zł,

- pozostałe koszty prowizje i opłaty 82,62 zł.

 

Oczyszczanie miast i wsi

Wydatki wyniosły łącznie 67.747,58 zł w tym;

- opłacono koszty usług wykonywanych w zakresie utrzymania w czystości miasta w kwocie 55.200,00 zł przez Gminny Zakład Komunalny,  

- utrzymanie w czystości placu targowego oraz wywóz nieczystości z terenów nie objętych

umową w wysokości 6.449,36 zł,

- umowa zlecenie na sprzątanie targowiska miejskiego 5.261,23 zł oraz koszty ubezpieczeń społecznych 836,99 zł.

 

Utrzymanie zieleni miejskiej

Wydatkowano kwotę 67.654,51 zł, na co składają się;

- zakup materiałów w kwocie  6.547,74 zł (paliwo i części do kosiarek, używanych do koszenia terenów zielonych nieobjętych umową, farby do naprawy ławek itp.),

 - zakup usług związanych z utrzymaniem zieleni  dla „Usługi komunalne i handel detaliczny G. Biernacka”  40.666,31  zł,

- wykonanie zbiegów pielęgnacyjnych w drzewostanie parkowym 10.377,00 zł,

- zakup ławek do parku 5.063,00 zł,

- zakup  sadzonek  i innych materiałów do nasadzeń na tereny zielone 2.966,45 zł,

- wykonanie projektu zieleni 2.000,00 zł,

- koszty bankowe 34,01 zł.

 

Oświetlenie ulic, dróg i placów

Wydatki bieżące na oświetlenie uliczne wyniosły 211.092,56 zł, składały się na to;

- zakup energii elektrycznej 143.739,37 zł,

- zakup usług związanych z konserwacją oświetlenia ulicznego 50.058,01 zł,

-  zakup materiałów  do bieżących napraw 3.935,63 zł,

- zakupiono oświetlenie uliczne 13.162,55 zł,

- umowa zlecenia 197,00 zł. 

 

Dotacja do zakładu budżetowego

W budżecie przewidziano dotacje przedmiotową dla  Gminnego Zakładu Komunalnego zrealizowano ją w kwocie 158.447,15 zł w tym;

- na remonty  gminnego zasobu mieszkaniowego 113.867,15 zł,

- dotacja na przeglądy budynków i założenie książek budynku  3.000,00 zł,

- dotacja do wywozu nieczystości płynnych 41.580 zł.

Dotację na dofinansowanie zakupów inwestycyjna przekazano w wysokości 13.000,00 zł.  GZK zakupił cysternę na przyczepie do wody spożywczej oraz ciągnik.

Informacje o przychodach oraz kosztach GZK tabela nr 7 i 8.

 

Opłata produktowa

Środki otrzymane z opłaty produktowej wykorzystano na opłacenie kosztów opróżniania pojemników do zbiórki selektywnej, wydatkowano 1.950,25 zł.

 

Pozostała działalność

Wydatki  bieżące wyniosły łącznie 107.655,38 zł w tym;

- prace realizowane w ramach robót publicznych zwiane były z bieżącym utrzymaniem, koszt wynagrodzeń z pochodnymi  pracowników ( w tym świadczenia za odzież roboczą, PFRON oraz odpis na fundusz socjalny)  wyniósł łącznie 61.910,01 zł  z czego gmina wydatkowała  14.931,54 zł  środki z powiatowego urzędu pracy jako refundacja 46.978,47 zł, osoby zatrudnione w ramach robót publicznych wykonywały prace porządkowe, remontowe i naprawcze m. in. wykaszały pobocza dróg i obszary zieleni, uzupełniały ubytki na drogach gminnych.

- zakup materiałów wyniósł  37.941,71 zł, w tym materiały do remontów i drobnych napraw, oraz inne związane z bieżącym utrzymaniem zasobów komunalnych, narzędzi i wyposażenia dla osób wykonujących prace społecznie użytecznych, zakupiono materiał do remontu magazynów przy ul. Jedności Narodowej 4.700,72 zł, zakup wyposażenia na place zabaw 8.320,00 zł,

- wydatki związane z dostarczeniem wody  do fontanny na Placu Wolności 811,49 zł,

- opłacono koszty badań lekarskich pracowników robót publicznych oraz osób odpracowujących wyroki sądowe za 270,00 zł,

- wydatki na usługi wyniosły 41.296,09 zł w tym;

a) szczepienie przeciwko wściekliźnie psów 9.670,00 zł,

b) odławianie bezpańskich psów i ich transport 2.502,00 zł,

d) niwelacja terenów komunalnych 20.817,60 zł w tym teren przy MGOK,

e) pozostałe usługi związane z utrzymaniem zasobów komunalnych na kwotę 8.306,49  zł (naprawa sprzętu wykorzystywane przy pracach publicznych, koszty transportu i wywózki odpadów po pracach, koszty bankowe),

Wydatki inwestycyjne w kwocie 2.502,15 zł zostały przeznaczone:

- na modernizację oraz odnowienie fontanny na Placu Wolności 502,15 zł,

- zakup ciągnika – kosiarki 2.000,00 zł (współfinansowanie częściowe).

 

Dział Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego

Wykonanie 646.969,11 zł.

 

Ośrodek kultury

W uchwale budżetowej gminy zaplanowano dotacje do Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w kwocie 240.000 zł , na wniosek Dyrektora MGOK w roku 2007 dokonano zwiększenia dotacji do kwoty 314.100 zł w tym środki na organizacje imprez masowych 30.000 zł z rezerwy celowej. Przekazano dotacje w wysokości 314.100,00 zł. Uchwałami Rady Miejskiej  przyznano dotację na zakupy inwestycyjne zakup sprzętu nagłaśniającego 25.000 zł,  przekazano ją w całości, Szczegółowe rozliczenie w sprawozdaniu MGOK.

 

Świetlice wiejskie

Na bieżące utrzymanie i remonty świetlic wiejskich wydatkowano 19.648,85 zł w tym;

- zakup materiałów 1.768,76 zł,

- remont świetlicy w Jedlicach 14.300,00 zł,

 - zakup energii elektrycznej 2.780,06 zł,

- usługi pozostałe 724,26 zł

- ubezpieczenie budynków świetlic 75,77 zł,

Wydatki inwestycyjne wyniosły 55.409,21 zł z tego;

- budowa świetlicy w Nowicach 48.675,21 zł (zakupiono kontener wykonano przyłącza oraz zbiornik bezodpływowy) ,

- wykonano przyłącze wodne do budynku świetlicy w Mielęcinku 4.758,00 zł,

- wykonano aktualizację kosztorysów oraz operat geodezyjny na wyłącznie gruntow z produkcji rolnej łącznie 1.976,00 zł.

 

 

 

 Fundusze sołectw

Wydatki zrealizowano łącznie na kwotę 9.973,77 zł z tego;

- sołectwo Nowice 1.913,82 zł,

- sołectwo Derczewko 496,78 zł,

- sołectwo Dębiec 982,08 zł,

- sołectwo Jedlice 1.420,92 zł,

- sołectwo Krasne 2.467,88 zł,

- sołectwo Miedzyń 0,00 zł,

- sołectwo Mielęcinek 847,37 zł,

- sołectwo Osetna 499,99 zł,

- sołectwo Skrzynka 308,33 zł,

- sołectwo Wołczyn 1.036,60 zł.

 

Dotacja dla podmiotów niepublicznych

Dotację w wysokości 6.000,00 zł przyznano dla Towarzystwa Przyjaciół Dzieci koło w Lipianach na organizację wypoczynku feryjnego i wakacyjnego dla dzieci, dzień dziecka, zabawy mikołajkowej.

 

Biblioteka

Dotacja dla MiGBP wyniosła 207.300,00 zł. Pierwotnie planowana dotacja została w wysokości 202.200,00 zł, zwiększona do 207.300,00 zł. Szczegółowe rozliczenie w sprawozdaniu MiGBP.

 

Pozostała działalność

Wydatki w zrealizowano w wysokości 9.537,28 zł, w tym;

- dotacja na organizację nauki muzyki oraz organizację koncertów w wysokości 3.500,00 zł dla Stowarzyszenia Lipiański Klub Muzyczny,

-  w ramach funduszu Burmistrza na działalność kulturalną wydatkowano 6.037,28 zł z tego;

a)      zakup materiałów na potrzeby organizacji występów i spotkań ze stowarzyszeniami oraz nagród 1.555,02 zł,

b)     zakup usług wydatkowano 4.482,26 zł na przewóz młodzieży do Witzendorf 2.000,00 zł, na wynajęcie ochrony podczas dyskoteki dla młodzieży 2.440,00 zł oraz  koszty bankowe.

 

 

 

Dział Kultura fizyczna i sport

Wykonanie 190.402,90 zł.

Obiekty sportowe

Na utrzymanie obiektu sportowego stadionu wraz z obiektem sportowym stanowiącego własność gminy a użytkowanego przez Klub Sportowy Stal Lipiany w 2008 roku wydatkowana została kwota 91.204,66 zł. Na co składają się;

- wynagrodzenia  osobowe wyniosły 19.485,16 zł i pochodne od wynagrodzeń 3.628,39 zł,

-  zakup materiałów wydatkowano 8.518,41 ( paliwo do wałowania i koszenia  materiały do napraw bieżących, zakup nasion trawy, nawozu środków czystości)

- zakup energii, gazu i wody wydatkowano kwotę 15.026,27 zł,

- usługi pozostałe na kwotę  2.648,46 zł (wywóz śmieci, usługi transportowe, pozostałe opłaty i prowizje),

- remont socjalnych w  obiekcie socjalnym 40.343,80 zł,

- pozostałe wydatki 410,56 zł,

- odpis na fundusz socjalny 906,61zł.

W ramach wydatków bieżących wykonano oraz wyposażono boiska w m. Mielęcinek, m. Wołczyn, m. Krasne łączne wydatki wyniosły 19.398,72 zł w tym zakup bramek do piłki nożnej 11.126,77 zł, niwelacja terenu 2.500,00 zł, oraz dokumentacja do zmiany sposobu użytkowania  gruntu 488,00 zł.

            Wydatki na zakupy inwestycyjne  wyniosły 1.999,01 zł na zakup ciągnika – kosiarki.

Pozostała działalność

Łączne wydatki wyniosły 77.800,51 zł na składały się;

- dotacja dla Lipiańskiego Stowarzyszenia Sportowego 9.000 zł na organizacje imprez sportowych na terenie gminy (turniej piłki plażowej - siatkowej, regat wioślarskich, crossu rowerowego, mecz noworoczny),

 - dotacja dla Miejskiego Klubu Sportowego „STAL” w wysokości 64.000,00 zł  na prowadzenie czterech sekcji piłki nożnej oraz sekcji brydża sportowego jak również na organizacje wakacyjnego turnieju piłki nożnej dla dzieci i młodzieży.

- w ramach funduszu Burmistrza na nagrody w zawodów sportowych  wydatki wyniosły 4.090,94 zł w tym zakup nagrody na zawody wędkarskie (Piknik z Rybką) 2.000 zł,  transport młodzieży na zawody sportowe 801,22 zł,

- pozostałe wydatki 709,57 zł to ogłoszenia prasowe o konkursach oraz koszty bankowe.

 

 

Lipiany 19 marzec 2009 roku.


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Agnieszka Kosiorek

Data wytworzenia:
04 maj 2009

Osoba dodająca informacje

Agnieszka Kosiorek

Data publikacji:
13 maj 2009, godz. 15:02

Osoba aktualizująca informacje

Agnieszka Kosiorek

Data aktualizacji:
13 maj 2009, godz. 15:02