Uchwała RIO z dnia 13 lutego w sprawie wydania opinii o możliwości sfinansowania deficytu budżetowego Gminy Lipiany w 2007 r. oraz o prawidłowości załączonej do budżetu prognozy kwoty długu publicznego
UCHWAŁA NR XXIV/058/2007
SKŁADU ORZEKAJĄCEGO REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ W SZCZECINIE
z dnia 13 lutego 2007 r.
w sprawie wydania opinii o możliwości sfinansowania deficytu budżetowego Gminy Lipiany w 2007 r. oraz o prawidłowości załączonej do budżetu prognozy kwoty długu publicznego
Na podstawie art.13 pkt 2 w zw. z art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2003 r. Nr 149, poz. 1454, z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 14, poz. 114, Nr 64, poz. 565 i Nr 249, poz. 2104) oraz art. 172 ust. l pkt. l i 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104, Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217, Nr 170, poz. 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832), po rozpatrzeniu budżetu Gminy Lipiany na 2007 r. oraz załączonej do budżetu prognozy kwoty długu publicznego, Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie w składzie:
1. Marek Dylewski - Przewodniczący
2. Janusz Jarosz - Członek
3. Mieczysław Kuś -Członek
pozytywnie opiniuje możliwość sfinansowania deficytu budżetowego oraz pozytywnie opiniuje prawidłowość prognozy kwoty długu publicznego na lata 2007-2015.
Uzasadnienie
Budżet Gminy Lipiany został ustanowiony uchwałą Nr V/25/2007 Rady Miejskiej w Lipianach dnia 30 stycznia 2007 r. W budżecie zaplanowano dochody w wysokości 12 728 519 zł, wydatki w wysokości 13 3 89 920 zł oraz przychody w wysokości l 740 250 zł i rozchody w wysokości l 078 849 zł.
W budżecie zaplanowano deficyt budżetowy w wysokości 661 401 zł. Określono źródła jego pokrycia zgodnie z przepisami art. 184 ust. l pkt 3 cytowanej ustawy o finansach publicznych.
Załączona do projektu budżetu prognoza kwoty długu publicznego została opracowana na lata 2007-2015, tj. na okres pełnej spłaty długu, a dane liczbowe ujęte w prognozie wykazują wzajemne zbilansowanie, z tym, że w 2007 roku w pozycjach 2 i 5 prognozy wykazano błędne kwoty niezgodne z zapisami uchwały budżetowej.
Prognoza obejmuje kwotę długu publicznego zaciągniętego w latach poprzednich oraz planowaną do zaciągnięcia łączną kwotę kredytów i pożyczek w wysokości 1715 450 zł, mających wpływ na wysokość długu publicznego Gminy.
W przedłożonej prognozie długu publicznego uwzględniono przewidywane wykonanie dochodów i wydatków budżetowych w poszczególnych latach objętych spłatą zadłużenia.
Wielkość prognozowanych dochodów w kolejnych latach prognozy nie daje podstaw do opinii o nierealnym planowaniu dochodów i wydatków.
Wielkości dotyczące: kwoty długu publicznego, relacji łącznej kwoty długu publicznego do kwoty dochodów budżetowych, spłat zadłużenia w kolejnych latach prognozy, relacji przypadających do spłaty kwot długu publicznego do kwot dochodów budżetowych, zawarte w prognozie na lata 2007-2015 kształtują się następująco:
Rok
|
Łączna kwota długu publicznego na koniec roku
|
Relacja kwoty długu do dochodów budżetowych
|
Spłata zadłużenia w danym roku
|
Relacja spłaty zadłużenia do dochodów
|
Wykonane/ prognozowane dochody
|
Dynamika zmian dochodów
|
2004
|
3 638 051
|
41,9%
|
647 239
|
7,5%
|
8 679 792
|
-
|
2005
|
3 342 587
|
31,3%
|
1 561 872
|
14,6%
|
10 679 794
|
123,0%
|
2006
|
4 326 625
|
38,9%
|
686 595
|
6,2%
|
11 133 676
|
104,2%
|
2007
|
5105250
|
40,1%
|
1 162 624
|
9,1%
|
12 728 519
|
114,3%
|
2008
|
4310250
|
34,0%
|
984 149
|
7,8%
|
12 664 876
|
99,5%
|
2009
|
3 530 250
|
27,4%
|
936 299
|
7,3%
|
12 867 514
|
101,6%
|
2010
|
2 941 800
|
22,5%
|
720 831
|
5,5%
|
13 060 527
|
101,5%
|
2011
|
2 344 800
|
17,7%
|
702 516
|
5,3%
|
13 256 435
|
101,5%
|
2012
|
1 639 000
|
12,2%
|
779 555
|
5,8%
|
13 442 025
|
101,4%
|
2013
|
912 000
|
6,7%
|
768 040
|
5,6%
|
13 616 771
|
101,3%
|
2014
|
462 000
|
3,4%
|
491 040
|
3,6%
|
13 780 173
|
101,2%
|
2015
|
0
|
0,0%
|
482 050
|
3,5%
|
13 931 755
|
101,1%
|
Łączna kwota długu publicznego planowana na koniec każdego roku w latach 2007-2015 nie przekracza 60% dochodów, co jest zgodne z przepisem art. 170 ust. 2 cytowanej ustawy o finansach publicznych. Również łączna kwota przypadających do spłaty w każdym roku budżetowym rat zadłużenia nie przekracza 15% planowanych na dany rok budżetowy dochodów, co jest zgodne z przepisem art. 169 ust. l cytowanej ustawy o finansach publicznych.
Planowany przez Gminę deficyt budżetowy na 2007 rok, ze względów formalnych, jest możliwy do sfinansowania zaciąganymi kredytami, pożyczkami oraz wolnymi środkami na rachunku budżetu. Prognozowane przez Gminę obciążenie budżetu deficytem oraz długiem publicznym, zgodnie z art. 169 i 170 cytowanej ustawy o finansach publicznych, należy uznać za dopuszczalne.
Od niniejszej opinii Składu Orzekającego, zgodnie z art. 20 ust. l wyżej wymienionej ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, przysługuje prawo odwołania do Kolegium Izby w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej uchwały.
Przewodniczący Składu Orzekającego
Marek Dylewski
2
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Agnieszka Kosiorek Data wytworzenia:
19 lut 2007
Osoba dodająca informacje
Agnieszka Kosiorek Data publikacji:
19 lut 2007, godz. 13:12
Osoba aktualizująca informacje
Agnieszka Kosiorek Data aktualizacji:
19 lut 2007, godz. 13:12